14 ÅR TILL SALU

Jag läser en bok som heter "14 år till salu" av Caroline Engvall. Det är en svensk, verklig historia.



   Den handlar om en flicka vars namn är Tessan. Hon är en helt vanlig tjej. Hon rider, går i skolan, har kompisar, en mamma, pappa och två syskon. En dag på väg hem från stallet struntar hon i att ringa efter skjuts och betämmer sig för att gå hem. Den kvällen blir hon våldtagen av en jämnårig, som annars är en snäll och helt vanlig kille hon har träffat och pratat med någrsa gånger tidigare. Hon håller det inom sig själv, ingen vet vad som inträffat.
Hon och hennes bästa kompis Jenny bestämmer en dag, där de sitter och gungar på deras vanliga ställe, att de ska börja hora. De behövder pengar och det verkar som ett bra och enkelt sätt att tjäna pengar på. Tessan och Jenny gör det tillsammans två gånger, sedan tycker Jenny att det räcker. Hon ångrar djupt det de gör men de berättar inget för någon. Det gör inte heller Tessan när hon fortsätter, ensam. Hon håller allt inom sig men behåller känslorna inom sig och skapar en fasad runt sig, ingen märker någonting och hon fortsätter att brytas ned. Till slut får hon inte ens betalt av männen, många skadar henne inte bara psykiskt och hon döljer märken och sår med långa tröjor och byxor. Sex med männen har blivit som ett beroende för henne, ibland händer det att hon ringer dem själv, trots att hon mår så dåligt av det de gör mot henne. Hon tror att när hon har sex med dem kan hon dämpa ångesten.
Tessan kommer in i på ett gymnasium i Piteå, lååångt från hemma och tänker nu att allt ska få ett slut. En av männen hittar henne där och allt fortsätter, även där uppe.
Hon får mycket hjälp när hon äntligen berättar för en kvinna och hon lyckas komma fri. Hon hittas igen av männen men lyckas komma fri ännu en gång.
Slutet har jag inte läst själv än, så det får även ni läsa själva.


   Det är en fängslande historia som jag själv tycker är en av de bästa böckerna jag läst. Jag tycker att den ska vara obligatorisk i alla högstadie- och gymnasieskolor.

LÄS DEN!


Kommentarer
Postat av: Josse

Åh, jag läser den nu och får typ värsta klumpen i magen. Men jag håller med den är bra och alla borde läsa den!



Kram :)

2011-01-20 @ 22:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0