SKI

   9/2-10 skidresa till Branäs med hela bygg på Kavelbro
Går upp lite efter fyra för att fixa iordning mig, väskan och få magen på rätt humör. Startar med att äta en regäl frukost, kokar varm choklad och smörar mackor för dagen. Saft och mat är redan fixat sedan kvällen innan. Börjar sisådär med att termosen "läcker", jag får panik efter att ha hällt ut hälften av min goda, hemmagjorda choklad och får hälla i den i en mycket mindre termos.
   Jag blir hämtad av Hjerpe och hans bror och vi drar oss mot skolan. Vi kommer i tid efter en del krångel och får in våra väskor i bussen, sätter oss längst bak med alla de andra tio killarna som bestämt sig för att följa med. När alla ungefär femtio killarna och jag är på bussen börjar den röra på sig och vi är på väg!
   Hälften somnar på vägen ner, klockan är ju trots allt halv sex när vi börjar åka. Hälften är hyper och sitter och asgarvar så mycket vi vågar.
   Det tar till ett ungefär fyra timmar att åka upp till Branäs och vi har det kul på vägen upp.
   När vi kommer fram får vi liftkorten och jag och Mattias går för att hyra skidor, vi som inte gjort det på nätet innan. Fösta gången jag är i Branäs, första gången jag hyr skidor, första gången jag åker skidor i backar på riktigt..(tidigare endast från halva Billingebacken) Hur skall detta gå? Jag hyr blades, hade hört att det är det som är lättast för nybörjare. Jag tar på mig pjäxorna och de passar direkt, känner att det börjar bra. Vi går till värmestugan och lämnar väskor. Tar på oss skidorna och jag och Mattias bestämmer oss för att åka själva först. Vi åker ändå upp, det enda som går om man bortser från barnbacken, och jag är livrädd hela vägen upp i, som Lukas säger, "kondomliften". Det är en bra bit.
   Vi kommer upp till toppen och det är högt som fan! Mattias har varit i Branäs en gång tidigare, men är så som mig ovan. Fast endast lite ovan, så jag är i stort sett den enda som absolut inte kan åka över huvud taget. Vi tar den backen han tror sig minnas är lättast. Först en blå backe, det går bra. Sedan kommer en röd backe, fy i helvete vad läskigt det var. Efter det är det både blåa och röda backar hela vägen ner. Det går bra och jag tar det oerhört försiktigt. Jag överlever, trots alla de gånger jag slänger mig åt sidan för att det går för snabbt!
   Vi går in till värmestugan och där sitter Victor, Ludwig, Lukas och Robin A. Vi åker ut med dom och dom hjälper mig att åka, ett stort tack till er! Ni var helt klart underbara, tack tack och åter igen tack. Det går bättre och jag ramlar bara en gång!
   Efter det blir det lunch och sedan ett åk med Adam, David, Linus, Robin S och Anton. Vi åker först en jättelätt, kort och skön backe. Sedan upp igen och så lurar de mig till branten, en svart backe. Adam är den som får ta hand om mig. Det tar från 20 till 30 minuter för mig att komma ner för den korta backen, men 90 grader är inget lätt för en nybörjare! Jag kommer till slut ner för den och nu är det bara resten kvar. När vi gjort det kommer de som åkte före upp åter igen och kommer ikapp oss, great. Vi åker ändå ner och det går bara bra.
   Vi stannar där nere för att kolla när Robin, Robin, David, Mattias och säkert någon mer jag glömt ska hoppa och göra volter. Efter det åker några av oss upp igen för att åka igen och börjar åka i en backe jag inte åkt i innan. Jag stannar efter en fjärdedel och gåååår upp igen, för läskigt! Så nu får jag åka alldeles själv. Det går bra det med, bättre än jag vågat hoppas på. Träffar på Adam, Robin, Robin och Victor halva vägen ner och åker den sista biten med dom ner. Det blir det sista och vi skyndar oss till bussen som vi såklart är sena till. Den åker från Branäs runt fem.

   Roligare än jag trodde, bättre än jag vågade hoppas på och med bästa personer kunde det knappt bli bättre!

Bilder kommer imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0